Rolul unui manager într-o lume agilă


Rolul unui manager într-o lume agilă

E cunoscut faptul că în agilitate echipele tind către autoorganizare, deci inevitabil apare întrebarea „dar cu managerul cum rămâne?”. Această întrebare este una firească, mai ales în contextul în care azi multe echipe au mai degrabă un servant-leader decât un manager clasic. O perspectivă interesantă asupra diferențelor dintre acecestea este prezentată și de Cornel.

Rolul liderului în agilitate este acompanierea echipei către autoorganizare și adoptarea unei culturi agile. El contribuie la consolidarea acesteia, formarea ei în materie de agilitate, adoptarea unei culturi bazate pe ameliorarea continuă etc. Autoorganizarea nu este cel mai înalt grad de împuternicire al unei echipe,  următorul nivel fiind autoguvernarea. Astfel, pentru o echipa autoorganizată unele responsabilități rămân neacoperite și trebuie asumate de cineva. Aici intervine rolul managerului, constând în asumarea acestor responsabilități. Vorbind de manager, nu mă refer la Scrum Master sau Product Owner.

Diagrama de mai jos reprezintă cazul când echipele au ales să utilizeze cadrul Scrum. Puteți observa că echipa de dezvoltare este în centru și toți ceilalți o ajută să maximizeze valoarea livrată clientului și organizației.

manager in agilitate

Consider că responsabilitățile principale ale unui manager într-o lume agilă sunt: comunicarea viziunii, împuternicirea echipei și asigurarea cu resurse.

Viziune

  • Managerul este cel care se asigură că valorile agile sunt parte din cultura organizației. Inspira echipa în această direcție prin exemplu propriu.
  • Comunică valorile, viziunea și obiectivele companiei și se asigură că acestea sunt asimilate.
  • Ajută la creare în companie a unei culturi agile bazate pe respect și ameliorare continuă, în așa fel susținând echipa în calea sa către autoorganizare.

Împuternicire

  • Împuterniceste echipa în gestiunea propriei performanțe, alegerea proceselor și uneltelor cu ajutorul cărora își vor atinge obiectivele.
  • Ajută echipa la înlăturarea impedimentelor, atunci când aceasta solicită ajutor.
  • Participă la inspectare și adaptare, astfel asigurându-se că obiectivele organizației sunt atinse.

Resurse

  • Creează un mediu constructiv și colaborativ de muncă.
  • Asigură echipa cu resursele necesare și suficiente pentru ca această să poată livra cât mai rapid valoare clienților și companiei.
  • Gestionează investițiile de o manieră agilă, având ca prioritate indentificarea celei mai bune investiții la moment și mai puțin – pe respectarea termenelor limită și bugetelor.

Așadar, rolul managerului într-un context agil nu dispare, ci se ajustează, iar echipa devine principala lui preocupare!

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


*

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>