Ce ascultă un coach, dar un soț? Ascultă doar cuvintele sau ceva mai mult? 1


Ce ascultă un coach, dar un soț? Ascultă doar cuvintele sau ceva mai mult?

Fiind pasionat de coaching, leadership, agilitate, inteligența emoțională, parenting ș.a. inevitabil am început să-mi pun unele întrebări: ”ce au acestea în comun?”, „cum se aplică în viața cotidiană pentru a o face mai bună?”.  La aceste întrebări voi răspunde treptat, printr-o serie de articole dintre care face parte și cel prezent.

Ascultarea în relație

Ți s-a întâmplat ca într-o discuție cu femeia iubită să primești remărci de genul “tu nu mă asculți”? Și asta în condițiile în care aparent erai foarte conectat, puteai să repeți orice cuvânt spus de ea, ai înțeles clar problema, ai propus câteva soluții,  ai adus o serie de argumente  care dovedesc  că nu are motive de îngrijorare sau cel puțin că nu e vina ta.

Știați că cel mai des femeile ne reproșează anume faptul că noi, bărbații, nu ascultăm? Idee menționată de către John Gray în cartea “Men Are from Mars, Women Are from Venus”.  Poate nu mă grăbeam să notez aceasta în articol, dacă nu-mi aminteam  câteva cazuri, când după un dialog cu soția am rămas surprins de faptul că tot efortul  depus de mine în a identifica soluții nu a facut-o să se simtă mai bine. Știu sigur că eram focusat, dar ce ascultam eu? Acum îmi dau seama că ascultam doar discursul și eram focusat pe identificarea soluției, nu pe a înțelege mai bine ce simțea ea. În conștientul meu cuvântul „problemă” declanșa automat un mecanism de cautare a soluției, iar din moment ce pornea era greu de oprit, venea opțiune după opțiune, idee după idee și …tot ca nuca de perete. Citind cartea sus-menționată mi-am dat seama că, cel puțin în cazul meu, au sens afirmațiile autorului precum că bărbații și femeile au valori diferite. Barbații valorifică mai mult puterea, competența, eficiența și realizarea. Femeile – dragostea, comunicarea, frumusețea și relațiile.

Prin urmare, ceea ce credeam eu că-i o discuție dedicată rezolvării unei probleme, se dorea a fi, mai degrabă, una de consolidare a relației,  de demonstrare a afectivității, a empatiei și a încrederii reciproce. Așadar, în asemenea cazuri este mai oportun de axat pe ascultarea cu afecțiune, empatie, înțelegere profundă și susținere. Etapa de rezolvare a problemei poate să mai aștepte sau uneori e posibil să nu-și mai aibă rostul.

Ascultarea în coaching

Paradoxal sau nu, în coaching pot exista situații similare. Coach fiind, în special unul începător, poți avea impresia falsă că ți-ai făcut datoria dacă auzi și înțelegi bine orice cuvânt spus de client, obiectivul îți este clar, ba mai mult, încet ajungi să crezi și tu în el și dorești din tot sufletul ca acel obiectiv sa fie atins. Poți derapa și mai departe, încercând să-ți imaginezi posibile soluții și la momentul potrivit să-l provoci pe client de a mearge pe o cale care să ducă la una din soluțiile oferite de tine. O perspectivă asupra riscurilor aferente asumării obiectivului de către coach a mai fost prezentată în articolul anterior. Atunci ce ascultă un coach?

Paul Devaux explică foarte interesant nivelurile de ascultare, care de altfel sunt foarte utile și înafara sesiunilor de coaching. În continuare, propun spre analiză o descriere succintă a acestor niveluri.

Nivelul 1 – ascultarea clasică sau ordinară

Aceasta presupune atenție la conținutul discursului clientului: ce zice, cum zice și limbajul nonverbal. În exemplele date mai sus, în cel mai bun caz, nivelul de ascultare era 1, pentru ca a fost ascultat conținutul discursului, dar mai era ceva de asculat.

Nivelul 2 – ascultarea empatică

Datorită experienței celui care ascultă (coach), la acest nivel nu este nevoie de atenție deosebită pentru a înțelege conținutul discursului. Drept urmare atenția este îndreptată spre a înțelege care sunt emoțiile clientului  vis-a-vis de discursul său, care sunt convingerile și valorile care îl determină să spuna ceea ce spune. Acest nivel de ascultare este unul mai profund și mai puternic.

Nivelul 3 – ascultarea sistemică

Acesta este un nivel mai interesant și presupune din partea coach-ului o ascultare a ecourilor generate de discursul și emoțiile clientului. Altfel spus, în timp ce clientul vorbește despre un obiectiv, o dificultate sau o soluție, în el se petrec anumite mișcări energetice sub formă de emoții și gânduri. Aceste mișcări energetice sunt transmise și coachului care trebuie să fie atent în a identifica ecourile generate de acestea în conștientul său. Aceste ecouri îl determină pe coach să se transpună mai bine situației clientului și-i permit să pună o intrebare puternică de coaching ce invită clientul să privească acolo unde încă nu a privit. Coach-ul face asta nu pentru că a vazut soluția, ci pentru faptul că el a simțit că clientul nu privea în acea direcție și ar putea fi ceva acolo. Într-un final clientul va fi cel care ar putea vedea ce se află acolo, deseori va observa anume ceea ce cauta.

Vă invit să-l urmăriți pe Paul pentru a afla mai multe.

 

 

Este evident că nu are sens să fii tot timpul coach acasă cu soția și copii, dacă nu vrei să ajungi să-i acompaniezi să-și găsească un nou soț, tată… Însă multe elemente din coaching pot fi foarte utile atât la muncă (chiar dacă nu eși coach profesionist), cât și acasă. În particular, consider că ascultarea trebuie sa fie una profundă atât în coaching, cât și în comunicarea cu persoanele dragi.  Cu certitudine, că în exemplul descris la începutul articolului, era mai oportun, dacă aplicam ascultarea empatică(nivelul 2), și chiar mai eficient, dacă utilizam ascultarea sistemică(nivel 3).


Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


*

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

One thought on “Ce ascultă un coach, dar un soț? Ascultă doar cuvintele sau ceva mai mult?